وکیل پایه یک دادگستری یحیی رحمتی

پیرامون ازدواج سفید(۲)

زمان انتشار: 3 سال پیش
پیرامون ازدواج سفید(۲)

در مقاله شماره ۱ گفتیم دو عامل باعث رواج ازدواج باصطلاح سفید در ایران شده است:

۱- عبوراز جامعه و فرهنگ سنتی به فرهنگ مدرن

۲- شرایط سخت اقتصادی

اکنون لازم است به واکاوی و بیان نقش هرکدام از دلایل فوق در این پدیده نوظهور بپردازیم.

عبور از جامعه و فرهنگ سنتی به فرهنگ مدرن:

جامعه سنتی چه نوع جامعه ای است؟ جامعه ای که در آن آداب و رسوم آبا و اجدادی کاملا مرسوم بوده

و مردم برای عمل به آنها تعصب خاصی نشان می دهند.

جامعه مدرن چه نوع از جوامع هستند؟ جوامعی که مردم در آن علاوه ‌بر حفظ سنت ها و آداب و رسوم خود به فرهنگ وارداتی توجه داشته و در صورت عدم تباین آنها با آداب و رسوم خودشان در صورت لزوم به آنها نیز عمل می کنند و همچنین آداب و رسومی که در اثر ابداعات جدید در خود جامعه ایجاد می شود ،نیز مورد توجه واقع می شود. مثل گرفتن جشن تولد ، برگزاری مراسم در تالارها و باغ‌ها، و...

آیا عبور از جامعه سنتی به جامعه مدرن یک ضرورت است؟ قصد نداریم در این مقاله بصورت عمقی وارد مباحث جامعه شناسی شویم و اصلا این موضوع در تخصص و توان نویسنده نیست ولی لازم است اشاره کنیم جوامع همیشه درحال تغییر و تحول هستند در بعضی از دوره از تاریخ این تحول بصورت پیشرفت به جلو و فرهنگ سازی و تاثیر گذاری در جوامع دیگر بوده و در بعضی از مقاطع تاریخی برعکس عقب گرد در فرهنگ خودی ، تأثیر پذیری از سایر فرهنگها و حتی انحطاط فرهنگی و اخلاقی بوجود آمده است و این در تمامی جوامع به شکل های متفاوت به وقوع پیوسته است.

وضعیت فعلی جامعه ایرانی: توصیف وضعیت فعلی جامعه ایرانی که آیا فرهنگ و تمدن مردم کشور ایران بیشتر به کدام سمت سوق دارد. آیا فرهنگ و تمدن ما ایرانی است؟ آیا اسلامی است؟ آیا غربی است؟ واقعیت اینست که اگر کسی بخواهد فرهنگ و تمدن کشور ایران را در کدام دسته بندی قرار دهد نمی تواند بصورت قطعی این تقسیم بندی را در مورد کشور مان انجام دهد.

تغییر و تحول فرهنگ و آداب و رسوم در ایران: ایران ازیک طرف کشوری باستانی بوده و دارای آداب و رسوم باستانی و قدیمی است . از طرف دیگر همانطور که گفته شد فعالان عرصه فرهنگ اسلامی بیکار ننشسته به فعالیت خود برای فرهنگ سازی اسلامی ادامه می دهند. از سوی دیگر کسانی که اعتقاد به فرهنگ اسلامی ندارند و فرهنگ باستانی را در مقابله با فرهنگ اسلامی ناکام می پندارند در راستای گسترش فرهنگ اسلامی مقاومت از خود نشان داده و فرهنگ عربی را جایگزین فرهنگ ایرانی قلمداد می کنند.

البته نا گفته نماند که بدلیل ایجاد و گسترش فرهنگ اسلامی (نه عربی) و عدم توجه نویسندگان به تبیین ریشه های تاریخی فرهنگ باستانی قریب به اتفاق مردم از علت و نحوه ایجاد آداب و رسوم خود توسط گذشتگان شان بی خبر هستند ، بنابراین بتدریج با جایگزینی فرهنگ جدید اسلامی، آداب و رسوم باستانی به فراموشی سپرده می شود. وضعیت به همین منوال باقی نمی‌ماند همیشه عده ای در جوامع یافت می شوند که در اکثر مواقع به حق در مقابل فرهنگ وارداتی مقاومت نشان می دهند و علاقه دارند آداب و رسومی که با سلیقه و اعتقادات شأن همخوانی دارد را در جامعه جایگزین آداب و رسوم اجباری نمایند و اینجاست که تنوع و تعدد فرهنگی اما نه ریشه دار مثل فرهنگ اقوام و قبایل باستانی بلکه تعدد از نوع ناشناخته،غیر همگن و ناهمخوان با فرهنگ های قبلی اعم از باستانی و اسلامی بصورت کاملا نامحسوس در جامعه رسوخ پیدا می کند که صد متأسفانه ازدواج سفید یکی از انواع آن می باشد.

 

( بحث ادامه دارد)


نظرات 1 نظر
حسینی 3 سال پیش

باسلام و تشکر.من پیگیر مطالبتون هستم فقط خواستم عرض کنم فاصله زمانی قرار دادن مقاله هاتون خیلی زیاد است.