وکیل پایه یک دادگستری یحیی رحمتی

پیرامون ازدواج سفید (۳)

زمان انتشار: 3 سال پیش
پیرامون ازدواج سفید (۳)

پیرامون ازدواج سفید (۳)

دربخش سوم مقاله قصد داریم به تاثیر عامل دوم در ایجاد نوپدیده ازدواج سفید و رواج آن در جامعه ایران در عصر حاضر بپردازیم.

شرایط سخت اقتصادی : شرایط سخت زندگی و اقتصادی را تقریباً همه مردم ایران در چهل سال گذشته تجربه کرده‌اند ولی شاید سوالی ذهن خوانندگان عزیز را مشغول کرده باشد و آن اینکه مگر مردم ایران در سال های قبل از انقلاب شرایط اقتصادی بهتر از این داشتند؟ مگر پدران و مادران ما در ناز و نعمت بزرگ شده بودند که آمار طلاق درسال‌های قبل از انقلاب خیلی پایین تر از زمان حال بوده است و پدیده‌ای به نام ازدواج سفید و یا عناوین مشابه آن در جامعه ایران اصلا وجود نداشت ؟ جواب آن کاملا مشخص است خیر. اتفاقاً در سال‌های قبل از انقلاب جامعه ایران خیلی فقیرتراز الان بوده و سطح رفاه و زندگی مردم اصلاً قابل مقایسه با الان نبود ولی چرا دوام و قوام خانواده ها مستحکم تر از امروز بوده و وفاداری در خانواده ها بیشتر از عصر حاضر بوده است ؟ این امر می تواند دلایل مختلفی به شرح زیر داشته باشد:

۱-پایین بودن سطح توقع مردم در گذشته از زندگی و بالعکس آن در عصر حاضر

۲- بالا رفتن سطح سواد زنان در جامعه و آگاهی آنان از حقوق خود در خانواده و در مقابل مردان

۳- گسترش ارتباطات فرهنگی و رسانه ای بین جوامع وتاثیر پذیر بودن مردم ایران از سایر ملل

۴- تاثیرگذاری تبلیغات رسانه‌های ضد ارزشی منتشر شده از بعضی کشورهای خارجی

۵-عدم پایبندی جوانان نسبت به دین واخلاق.

البته دلایل فقط منحصر به موارد ذکر شده نمی گردد شاید دلایل متعدد دیگری هم دراین خصوص نقش داشته باشد که در این مقال نمی گنجد ولی اگر بخواهیم دلیل تاثیرگذاری موارد ذکر شده را واکاوی کنیم هرکدام از موارد برای خودش فصل جداگانه ای را می طلبد، ولی ما به اختصار به توضیح  دلیل و نحوه اثر گذاری هرکدام از آنها در ایجاد پدیده جدید ازدواج سفید خواهیم پرداخت و در این بخش به بررسی دلیل اول می پردازیم.

۱-پایین بودن سطح توقع مردم در گذشته از زندگی و بالعکس آن در عصر حاضر :

بعد از انقلاب اسلامی ایران ارتباطات مردم با جوامع دیگر از طریق رسانه های مختلف مخصوصاً رادیو و تلویزیون به طور چشمگیری رو به فزونی نهاد. رسانه های جمعی مخصوصاً تلویزیون تقریباً به تمامی خانه ها راه پیدا کردند .زندگی و رفاه مردمان سایر نقاط جهان در معرض دید مردم ایران قرار گرفت. بر اساس قاعده «که هرچه دیده بیند دل کند یاد» مردم ایران هم طبیعتاً خواستند به زندگی مرفه تری داشته باشند. از جمله مواردی که این موضوع را بیشتر دامن زد پیروزی انقلاب اسلامی و قول رهبران انقلاب برای بالا بردن سطح رفاه و آسایش مردم بود. 

 

(این بحث ادامه دارد)


نظرات 0 نظر